Breaking

August 30, 2012

Kedai Baju 'HITLER' Timbulkan Kemarahan Di India

HITLER adalah nama yang dibilih oleh seorang pemilik kedai pakaian di India. Kedai pakaian ini terletak di Ahmedabad, Gujarat dibuka sejak 10 hari lalu dan menjual pakaian Western's men. Nama Hitler ini telah menimbulkan kemarahan orang ramai kerana dikaitkan dengan Adolf Hitler. Simbol Nazi turut diletak pada huruf  'I'.

Menurut pemiliknya,

"Saya akan menukar (nama) jika orang mahu membayar pampasan kepada saya untuk wang telah dibelanjakan - logo, hoarding, kad perniagaan, jenama," Rajesh Shah
Dia meletakkan jumlah kos pada kira-kira 150,000 rupee ($ 2,700).
Shah menegaskan bahawa sehingga kedai dibuka dia tidak tahu siapa Adolf Hitler dan menyatakan bahawa Hitler adalah nama samaran yang diberikan kepada datuk pasangan kedainya kerana "beliau adalah sangat tegas".
"Saya tidak tahu berapa banyak nama akan mengganggu orang,". "Ia hanya apabila kedai dibuka saya belajar Hitler telah membunuh enam juta orang."
Ahli-ahli masyarakat kecil Yahudi di Ahmedabad mengutuk nama kedai, manakala seorang diplomat kanan Israel berkata kedutaan itu akan membangkitkan perkara itu.

Esther David, seorang penulis terkemuka di Ahmedabad India berbangsa Yahudi, berkata beliau "terganggu dan tertekan" oleh kedai berkenaan, tetapi menambah bahawa sesetengah India menggunakan perkataan "Hitler" bersahaja untuk menggambarkan orang autokratik.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Total Pageviews

What color theme you prefer?

Follow Us